GDPR - Dataskyddsförordningen

12 JUN 2018 09:40
Från den 25 maj 2018 gäller EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR) som innebär ett stärkt skydd för enskildas personliga integritet och ställer hårdare krav på hur personuppgifter får behandlas
  • Uppdaterad: 12 JUN 2018 09:42

Inom idrottsrörelsen behandlar vi många olika typer av personuppgifter för att vardagen ska fungera.

En grundregel är att vi inom idrottsrörelsen aldrig kan äga våra medlemmars personuppgifter – vi lånar dem.

GDPR är en förkortning som vi alla behöver lära oss mer om. GDPR står för ”General Data Protection Regulation” och den svenska översättningen är Dataskyddsförordningen. Det är  en EU-förordning som innebär ett stärkt skydd för enskildas personliga integritet och ställer hårdare krav på hur personuppgifter får behandlas.

Den nya dataskyddsförordningen är en EU-förordning som träder i kraft den 25 maj 2018. Den reglerar en mängd rättigheter för enskilda individer och skyldigheter för företag, organisationer och föreningar som behandlar personuppgifter. För frågor om uppförandekoden eller allmänna frågor om dataskydd, This is a mailto link

Läs även mer om hur idrottsföreningar arbetar med GDPR.

När ni ingår medlemskap i Mörrums Ryttarföreing godkänner ni klubbens hantering av personuppgiftshantering.